Verkkoluennot

REUMATROPIN VERKKOLUENNOT SYKSYLLÄ 2021

Taiteilijoiden matkassa - Opastettu kierros Ateneumin taidekokoelmaan

Taiteella ja taiteellisella toiminnalla on monenlaisia positiivisia vaikutuksia fyysiseen terveyteen, mielen hyvinvointiin sekä koettuun hyvinvointiin, elämänlaatuun ja onnellisuuteen. Tule kokeilemaan, miten tällainen "taidetroppi" voi kohentaa sinun mielen hyvinvointiasi!

Etäopastuksella tutustutaan Ateneumin taidekokoelman keskeisiin teoksiin sekä taiteilijoihin, jotka opiskelun tai työskentelyn takia lähtivät matkaan niin kotimaahan kuin ulkomaille jo yli sata vuotta sitten. Matkanteko oli tuolloin hidasta, ja etäopastuksellakin ehditään tutustua teoksiin rauhallisesti, pintaa syvemmältä. Missä Helene Schjerfbeck tekikään Toipilas-teoksensa? Entä miten valmistui Albert Edelfeltin ihailtu maalaus?

Aika: torstaina 4.11.2021 klo 14-15

Paikka: Verkkoluento, Microsoft Teams

Luennoitsija: Ateneumin opas

Järjestäjä: Reumatroppi-hanke Veikkauksen tuella

Kenelle: Reuma- ja tule-sairaille henkilöille, jotka haluavat parantaa omaa hyvinvointiaan.

Tilaisuus on maksuton.

Ilmoittautuminen keskiviikkoon 20.10. mennessä tästä!

Marraskuun lajikokeilu: Virettä ja voimaa

Keho kuin keho pitää monipuolisesta liikkeestä, ja jokaiselle on olemassa sopiva tapa liikkua. Liikkua voi myös tuolilla istuen tai sitä apuna käyttäen. Tule testaamaan tanssillista jumppaa, jossa sykettä nostetaan tuttujen lavatanssirytmien  ja -askelien tahdissa. Tanssin lomassa tunnilla harjoitetaan lihaskuntoa ja tasapainoa – nekin tietysti tuolilta käsin!

Tunti sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille, eikä jumppaamiseen tarvita erityisiä välineitä. Riittää, että nappaat vesipullon käden ulottuville ja löydät itsellesi tukevan (mahdollisesti selkänojallisen) paikan istua tai ottaa tukea tunnin ajaksi. Halutessasi voit pukea jalkoihisi sisätiloihin sopivat tukevat kengät. Liikuttajana tunnilla toimii fysioterapeutti Marjo Mansokoski.

Aika: maanantaina 15.11.2021 klo 10-11

Paikka: Microsoft Teams -etäyhteys

Ohjaaja: fysioterapeutti Marjo Mansokoski

Järjestäjä: Reumatroppi-hanke, Reumaliitto

Kenelle: Kaikille, ovat kiinnostuneita edistämään omaa hyvinvointiaan ja terveyttään.

Ilmoittautumiset sunnuntaihin 14.11.2021 mennessä tästä linkistä

Tunti on maksuton ja avoin kaikille. Toimimme Veikkauksen tuella.

__________________________________

Psyykkiset voimavarat ja aktiivinen ikääntyminen

Aktiivisuus ei ole vain fyysistä toimintaa, vaan siihen vaikuttavat myös henkiset voimavarat. Virkeiden aivojen merkitys korostuu liikkumisen kannalta ikääntyessä. Sinnikäs ja sitkeä ikäihminen voi säilyttää toimeliaisuutensa, vaikka liikkumiskyky heikkenisi. Tule kuuntelemaan ja saamaan vinkkejä omaan ikääntymiseen! Sairastamisesta ja vaikeuksista huolimatta monet ikäihmiset säilyttävät korkean elämänlaadun ja onnellisuuden. Puhutaan resilienssistä (mielen sitkeydestä), mikä voi jopa vahvistua iän myötä. Myös sinnikkyyttä ja periksiantamattomuutta tarvitaan tilanteissa, joissa henkilökohtaisten tavoitteiden saavuttaminen hankaloituu.

Aika: Keskiviikkona 1.12. klo 14-15

Paikka: Teams-verkkoluento, saat osallistumislinkin sähköpostiisi ennen tilaisuutta.

Luennoitsija: Sini Siltanen, TtT, erikoistutkija Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)

Järjestäjä: Reumatroppi-hanke, Reumaliitto

Kenelle: Verkkoluento on suunnattu reuma- ja/tai tule-sairaille ikääntyneille henkilöille, mutta on avoin kaikille kiinnostuneille.

Ilmoittautuminen 28.11. mennessä tästä!

Luento on osallistujille maksuton ja toteutetaan Veikkauksen tuella ja yhteistyössä Sivis-opintokeskuksen kanssa.

__________________________________

Kaikkia Reumatroppiluentoja voit katsoa alla olevasta linkistä tai menemällä Reumatropin sivulle/verkkoluennot.

Reumatroppiluennot

Koronavirus ja reumasairaudet

Koronavirus ja reumasairaudet aiheesta päivitettyä tietoa Reumaliiton sivulta.